2 månader och snart jul, =)

Dagarna går och i redan imorgon så är våran lilla Livia 2 månader. Tiden går fort, det känns som vi har haft henne här hos oss i flera år men samtidigt känns det som igår som vi åkte in till BB.

 

Pappa Johnny jobbar en hel del just nu, veckan då han inte jobbar natt så jobbar han extra på något/några  av alla hans 5 extra jobb. Så han är inte hemma så jätte mycket, men när han väl är hemma så har vi det så himla bra, känns verkligen som är en liten familj nu. Även om han ibland eller ofta sover lite väl länge varje dag, bryr sig lite väl lite om frukost, lunch, middag, så funkar det, fast jag skulle önska att han går upp när vi går upp vid 7-8 eller att han går upp och tar Livia en stund så att jag få sova. Men nej nej, han sover till 11-12 och går upp och sätter sig i soffan, det är jag som får säga till att han ska gå  upp, det är jag som får påminna honom om frukost, middag och lunch och komma med förslag om saker vi kan göra, jag har sagt till honom nu att så här kommer vi inte kunna ha det  jämnt, jag fattar at han är trött med tanke på alla jobb som han jobbar på, men så här kommer vi inte att kunna ha det en längre tid, och han förstår ju det, han är ju 30 år och förstår sådana saker och det känns så skönt att man kan prata med honom. Men som sagt just nu är jag så nöjd och stolt över den lilla familj vi är.

min fina familj <3

 

Om en vecka så åker Johnny till England över helgen, för att se på fotboll. Och jag hoppas för hans egen skull att han köper något fint, fint till mig från London. =) det ju jul och min födelsedag snart =) så något fin vill jag så gärna ha =)

Nu har jag julpyntat lite här hemma, julpynt är inte riktigt något som vi tycker om, och absolut inte i stor mängd, som hos svärmor, där är det garanterat mer än 100 små tomtar utsprida i hennes lägenhet, här hos oss är det 8 st tomtar, en julstjärna och en julljusstake, och det räcker verkligen. Jag gjorde grymt GODA lussebullar igår, verkligen goda, så dessa kan jag verkligen rekommendera att ni alla testar.

smarriga lyxlussebullar

(Använd extra stora muffinsformar och ställ dem på bakplåtspapper på plåten - allt för att undvika kladd!)

Denises smarriga lyxlussebullar
till cirka 48 lussebullar behövs:

100 g (2 paket) jäst för söta degar
300 g smör
1 liter röd mjölk
1 ägg
3 dl vit sirap
2 g saffran (4 paket) saffran
3 tsk salt
ca 17-18 dl vetemjöl eller siktat dinkelmjöl + eventuellt några extra "nävar" till utbakningen

1 ägg till pensling

Fyllning:
300 g rumstempererat smör
3 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
russin efter smak

mandelspån och/eller pärlsocker till garnering

Smält smöret och värm tillsammans med mjölken till cirka 45 grader. TIllsätt jästen med lite av degvätskan och blanda väl. Tillsätt sedan resten av vätskan och sirapen, saltet, ägg och saffran. Blanda sedan försiktigt ner mjölet och bearbeta degen väl i minst fem minuter, för hand eller med hjälp av maskin.

Låt jäsa under handduk i 30 minuter.

Kavla ut halva degen till en rektangel och bre ut hälften av det mjuka smöret, strö ut hälften av sockret och dutta på hälften av vaniljsockret. Häll på lämplig mängd russin. Rulla ihop degrektangeln till en rulle och dela sedan upp i 24 bitar. Lägg upp i muffinsformar och låt jäsa medan du bakar ut den andra halvan av degen.

Pensla sedan första omgången med lussebullar med ägg och dekorera med mandelspån och/eller pärlsocker.

Grädda i mitten av ugnen i cirka 5-10 minuter i 250 grader.

 

Jag slog in några julklappar i går också, och kom på att jag har en hel del kvar att köpa. Även om vi alla har sagt att det blir lite julklappar i år, så måste man ju köpa några. Man vill ju köpa julklappar till familj och några vänner. Till våran lilla gumma blir det inte så mycket julklappar i år, känns helt enkelt lite onödigt, hon är ju så liten och behöver inte så mycket just nu, kläder har vi, MASSA kläder har vi, babysitter har vi, babygym har vi, JA vi har det som hon behöver, så jag sätter ju häldre in pengar på hennes sparkonto än köper ännu en body eller mjukisdjur . jag vet ju att mormor, farmor, moster och farfar kommer att köpa en heldel och efter som vi bor i våran underbara tvåa så får inte plats med hur mycket som helst….

 

 

Den stora frågan är vad jag ska hitta på till min fina sambo, som valigt är det svårt att hitta en bra julklapp, vill ju att det ska vara något fint., något speciellt…….

Ha det gött, baka dessa bullar för dom är MMMMMMmmmmm

Pöss

Ps

Glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya!!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0