jag ska bli Mamma å johnny ska bli Pappa

Den 25/1-2011 fick jag å min sambo veta att vi ska ha barn =), efter 7 gravitets tester och mycket undrningar så konstaterade vi att jag e gravid=)

 

Då var jag i vecka 4-5 nu e jag i vecka 14+2 . här är lite info om

Gravid vecka 14

Din bebis är nu 8.1 till 11.4 cm från huvud till stjärt, och väger omkring 52-68 gram. Storleken motsvarar ungefär en grapefrukt.

Bebisen

Ansiktet hos fostret utvecklas alltmer; nu kan man tydligt se en näsrygg och att öron och ögon vandrar mot sina slutliga positioner på huvudet. En annan stor förändring är bildandet av lanugohåret som är ett fint hår som växer över hela kroppen i virvlande mönster efter hudens struktur (som senare bland annat kommer att utgöra bebisens fingeravtryck).

Lanugohåret kommer att falla av innan förlossningen och ersättas av grövre hår. Bebisens sköldkörtel har mognat och börjar producera hormoner. Om bebisen är en pojke så bildas en prostata, och hos flickor vandrar äggstockarna ner från magen till ljumskarna. De mjuka broskdelarna börjar nu också delvis att omvandlas till skelett. Bebisen har ögonbryn men inga ögonfransar.

Du

Du känner dig kanske lite mer energisk från och med nu och framåt i graviditeten. Den värsta tröttheten ger vanligtvis med sig och många kvinnor lyser upp under den här delen. Livmodern växer från dag till dag och du kan följa dess tillväxt genom att försiktigt lokalisera den övre delen med fingarna. Den kommer gradvis att växa upp i magen, från under blygdbenet till ovanför din navel. På grund av din växande mage och att du binder mer vätska i kroppen så kommer du sannolikt att börja behöva bära kläder för gravida ganska snart.

 

som en grapefrukt e våra lilla nu <3

 

Vi har valt att gå till Mamma Mia istället för MVC, Mamma Mia är samma förutom att det är privat ägt,. Vi går i Älta hos en som heter Tula. Och hpn är bra, vi har bara varit där två gånger, en gång för inskrivning och nu sista gången som var i tisdags, då fick vi lyssna på våran blivande dotter/son´s hjärtljud för första gången, och det var glädje, det blev lite mer värkligt att det är en liten där inne som växer å blir en liten människa , våran lilla människa.

det är det finaste ljudet jag någonsin har hört <3

 

Jag har mått illa och varit super trött, det trötta har gått över och det är skönt med tanke på att jag jobbar natt å att jag är en sur å grining sambo/vän när jag konstant är trött .

Jag mår fortfarande illa =( och det är jätte jobbigt, man är glad å vill göra saker. Men  så drar det här jävla illa måendet ner en å man har ingen lust med något, hela världen snurrar, runt, runt runt, men jag hoppas att det är över snart. Så jag får njuta över att vara gravid.

Det kommer att komma bilder på min växande mage vecka för vecka ..

 

Hur har det gått med träningen då ???

Träning vad e det ??? =(

Tyvärr så har jag inte tränat alls, eller nja lite, och det är super dåligt av mig, mina anledningar har varit, att jag mår illa och har ingen lust, att jag är gravid å det känns konstigt, att jag är rädd att det ska hända något, att jag ska få missfall.

Det är jag jätte rädd för, hela tiden. Varje minut, så jag hoppas att det är helt i onödan och att jag får vara gravid å lycklig.

Men här å nu lovar jag att jag ska börja träna på måndag den 28/3-2011 så nu vet ni det =)

 

Puss å kram från en lycklig blivande mamma

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0